niiize blir bra derre
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vinje`s prosjekter!
Collapse
X
-
Da har jeg endelig fått Eu-godkjent bilen,fått stempla senkesettet i vognkort og fått fjernet begjæringa om avskiltning.Har vært mye å fram å tilbake, ut og inn av verksted,bytting av slitedeler og avbestilling av timer pga manglende deler,samt at kontrollørene har vært syke.Men det ble heldigvis greit til slutt Starteren sa takk for seg i går,så har nå bestillt ny.kommer nok til slutten av denne uken.Litt kjipt og mått løpe i gang bilen hver gang man skal noe
Ellers har jeg stivet av kassen innvendig.Har noen blider av det som jeg tenkte jeg skulle legge ut.Ble ganske stivt å bra nå.Måtte tenke litt på hvordan jeg skulle stive av best mulig,uten at det gikk alt for mange til spille.Tror jeg fikk løst det på en grei måte.Har bestemt meg for at jeg skal ha trippel topp,dobbel bakvegg og dobbel bunn.Så da er det kun sidene på kassen som ikke er dobbel eller trippel.Da disse ligger i press mellom hjulhusene i bilen.Må handle en mdf plate til.Når jeg har fått gjort det, er kassen bygd sammen av nesten 3 hele mdf plater.Så denne kassen en relativt tungLast edited by Vinje; 14-04-2010, 02:52.
Comment
-
Her kommer litt bilder av avstivningen
Materialene er 10x5 cm og 7x3,5 cm.Har brukt mange skruer og mye lim.Er skrudd utenfra og inn,samt noen skruer mellom treverke inne i kassen.Tror dette blir stivt nok i allefall.
Bunnen er ikke stivet av,da portene bør ha litt plass rundt seg og at den skal skrues fast i bagasjerommet.
Skal se om jeg får kjøpt meg en mdf plate til denne uken.Så jeg får slengt på de siste platebitene til kassen.
Har hatt på mye lim.Denne skal stive av bakveggen.
Der er den på plass.
Disse skal stive av sideveggene.Her er de smurt inn med lim.
Høyre side på plass.
Venstre side på plass.
Disse skal stive av midt på.
Her har de kommet på plass.
Hehe,just for fun
Disse 2 skal stive av toppen.Altså der elementene sitter.
Her utfører den gamle pioneer bassen jobben sin som limpresse.
Her er de 2 siste avstiverene skrudd og limt på plass.
Her har jeg malt kassen svart innvendig.Ikke for noe annen grunn enn at jeg syns det ser bedre ut.Når man ser igjennom portene.
Last edited by Vinje; 14-04-2010, 23:36.
Comment
-
Nei,egentlig ikke.Er bare å måle opp slik at man får rett mål på alt som skal settes inn.Så er det nok ikke noen ulempe at man har så mange hull på kassen.Blir en god del enklere med flere hull.Har prøvd både med sammensatte kasser og halvferdige kasser.Syns begge metoder fungerer helt ok.Er som du sier litt mere jobb om kassen er satt helt sammen,men det går det også
Comment
-
Man må jo lage kassen litt større enn den egentlig skal være og regne ut hvor mye volum avstiverne kommer til å ta opp.Slik at man til slutt kommer på det volumet kassen skal ha.Om jeg ikke hadde gjort det,har du hatt rett i at kassen har blitt noen liter mindre enn den burde være.
Comment
-
Jepp,stemmer det Dammed.Skulle man bomme med noen få liter går det nok ganske bra likevel.Er jo bare å justere tuning med lengden på portene.Vel å merke om du ikke allerede har kappet de for mye da Regner med de fleste har tenkt ut dette på forhånd.Morro å se at flere følger med.Er jo en god del mer morro å legge ut bilder og slikt også da
Comment
-
Tre virker heller rævva som avstivningsmateriale Og alle bitene inni kassa gjør at du ekstra turbulens i kassa som resulterer i mindre trykk.
Gjengestav men store skiver funker MYE bedre og forstyrrer ikke luftstrømmene like mye. Evt jernrør med et stykke metall i hver ende som du kan skru til fra inn siden hvis du ikke vil ha synlige gjengestav på utsiden.
Men det å lakke MDF innvendig er bare bra, er ikke et 100% lufttett materiale såJonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Hm,har jeg ikke hørt eller tenkt over før.Da jeg alltid syns jeg har spillt høyt med slike løsninger.Skal huske på det til neste gang Det skulle du ha sagt litt før,for det der treverke sitter nok noe helt jævelig nå Får bare prøve å høre hvordan det låter.Blir det ikke bra,får man snekre ny kasse med gjengestenger i stedet.Hadde gjengestenger i bakhodet,da jeg så på andre prosjekter her på forumet,men slo det fra meg da jeg syns det ser litt rart ut med mutter og skive på utsiden av kassen.
Comment
-
alt treverk beveger på seg, det er jo derfor man har bygd trehus i Norge i alle år. Fordi de beveger faktisk litt på seg. Derfor er det litt ugunstig å bruke treverk til å stive det opp. MEN, det du har gjort er mye bedre enn ingenting. Jeg hadde ikke tatt det ut og erstatta med gjengestaver, men det er kjekt å huske det til neste gang.Mvh. Damir
Comment
-
Det er sant.Ja,det er nok veldig mye bedre enn ingenting.Det får bare bli sånn denne gangen,da dette er limt så godt at blir et rent helvette å få løst Vil ikke gå løs med slegge heller.Men er i allefall klar over dette til neste gang Skulle det bli heilt feil,tar det jo ikke lange tiden å lage en ny kasse heller.
Comment
Comment